top of page

Camara bunicii si timpurile moderne

Actualizată în: 31 mar. 2023

Bunătățile din cămara bunicii


La Casa Bunicii avem încă nostalgia produselor preparate în casă și ținute în cămară peste

iarnă. De aceea, nu am renunțat la siropurile de zmeură și soc, la dulceața de afine și ardeii iuți murați, la castraveții murați la soare, la sosurile și spatzlele preparate în bucătăria proprie.


La noi veți putea consuma papanași alături de dulceața de afine preparată de bucătarii noștri din fructe recoltate de culegători de pe Valea Bistrei.


Totuși, progresul tehnologic a schimbat o parte dintre obiceiurile de conservare și consum a preparatelor tradiționale ale românilor.


Dacă înainte, pe vremea bunicii, erau ca sfinte tăiatul porcului de Ignat, păstrarea cărnii de porc prăjite la garniță, a șuncii și slăninei afumate la rece în pod, varza murată la butoi ținută peste iarnă și cartofii tratați cu praf conservant ce erau buni de consumat până când încolțeau, merele și gutuile învelite în ziar și ținute pe dulap sau gemurile, compoturile, bulionul, siropurile și zacusca din borcane stivuite grijuliu în cămară, acum lucrurile evoluează constant pentru tinerele generații.



Varza și murăturile preparate de alți gospodari în sistem tradițional și vândute la piață sau în magazine sunt bazate tot pe conservarea în saramură, dar sunt disponibile tot timpul, la aceeași calitate și cu garanția că nu arunci jumătate din cantitatea preparată înainte de a apuca să o valorifici. Poți testa și alege produsele la fiecare achiziție. Nu le mai stochezi la tine vara și toamna, ci le cumperi oricând, eviți pierderile și arată mereu așa cum trebuie.


Datorită progresului tehnologic din agricultură și din industria alimentară, putem avea acces la produse proaspete - fructe, legume și carne - tot timpul anului. De aceea, nevoia de a conserva prin preparare, sărare sau afumare nu mai este atât de puternică.


Nu doar atunci când tai porcul ai carne proaspătă, ci oricând poți apela la o carmangerie tradițională. De asemenea, datorită serelor și solariilor ai acces la fructe și legume proaspete locale și în capetele de interval ale sezonului, ceea ce a prelungit cu câteva luni durata sezonului de recoltare, comercializare și consum.



Fructele și legumele congelate sunt și ele o soluție, fiind de multe ori mai bine păstrate și mai potrivite pentru sosuri, siropuri și înghețată decât cele proaspete, care se alterează rapid.


Într-adevăr, roșiile din străinătate nu au gustul roșiilor noastre. De aceea, la Casa Bunicii am eliminat salata de roșii din meniul de iarnă și am înlocuit-o cu salata de varză murată sau cu murătu


rile tradiționale.




Mai visăm încă să preparăm în viitor bulionul de roșii la Casa Bunicii, cu condiția să găsim condiții optime de pregătire și stocare pentru sutele sau miile de litri de care am avea nevoie.


Majoritatea restaurantelor sunt nevoite să lucreze cu distribuitori de conserve și alimente datorită faptului că fermierii locali nu pot asigura o continuitate în aprovizionare decât o perioadă limitată de timp, vara, atunci când ne putem aproviziona de la ei cu roșii, salată verde sau ardei.


Așteptarea consumatorilor de a li se oferi produse locale tradiționale se bate cap în cap cu dorința lor de a găsi în meniul restaurantelor preparate cât mai ieftine. Produsele locale tradiționale nu sunt însă ieftine deloc.



Susținerea producătorilor locali, o dovadă de mândrie, preocupare pentru sustenabilitate și dragoste pentru tradiție



64% dintre consumatorii români preferă produsele locale de sezon deoarece sunt mai gustoase, relevă un studiu realizat recent de iSense Solutions. Ca atare, piața producătorilor locali și tradiționali are viitor.


Pentru 37% dintre românii din mediul urban, un furnizor se încadrează în categoria de "producător local" dacă produsele sale alimentare au la bază rețete tradiționale românești. 36% consideră că trebuie să comercializeze produsele în localitatea sau regiunea în care sunt produse, 29% consideră că producătorul local se ocupă și de vânzarea produselor, în timp ce, pentru 22% dintre respondenți, un producător local este acela care utilizează forța de muncă românească sau locală.


Producătorii locali sunt asociați, în percepția consumatorilor, cu calitatea ridicată, tradiția, sustenabilitatea, amintirile frumoase ale copilăriei, produsele sănătoase, gustul și rețetele autentice.


Principalele alimente pe care le achiziționează românii de la producătorii locali sunt fructele și legumele (preferate de 92% dintre români) și produsele alimentare prelucrate și conservele (cumpărate de 54% dintre aceștia).


37% dintre românii din mediul urban și-ar dori să cumpere produse locale cu gust tradițional autentic de pe platforme online special dedicate producătorilor locali.


Există și obstacole în calea achiziției frecvente de produse locale și tradiționale: lipsa disponibilității lor pe tot parcursul anului (38% dintre răspunsurile asociate barierelor de cumpărare); prețul ridicat comparativ cu cel al produselor industrializate din import (33%); varietatea restrânsă și vizibilitatea redusă la raftul supermarketurilor (27%).


Generația Z asociază sentimentul de mândrie, preocuparea pentru sustenabilitate și dragostea pentru tradiție cu susținerea producătorilor și comunităților locale.


Studiul a fost efectuat în ianuarie-februarie 2022 pe un eșantion reprezentativ pentru consumatorii din mediul urban de 1.004 respondenți. Detalii găsiți aici.



99 afișări0 comentarii

Postări conexe

bottom of page